lördag 21 december 2013

Rutiner

Azalea har fått en tand i överkäken. Misstänker att fler är på väg hos båda två. De är snoriga (i och med det också hostiga), dåliga i magen, gnälliga och sover fruktansvärt dåligt.

Igår var vi i alla fall iväg på spontan tvillingträff, jag och barnen. Det var roligt att träffa alla barn igen och se hur de har vuxit. Två av tvillingparen som var med igår är lika gamla som våra tjejer. Det tredje tvillingparet är något äldre, vilket var ganska nyttigt att se. Tufft med två barn som drar åt olika håll, nu vet jag vad som väntar.

En av mammorna frågade lite om mat- och sovrutiner men hann nog inte riktigt gå igenom det.
Här kommer de iaf om någon mer undrar. De är ungefärliga och har rubbats en del nu när nästa gäng tänder är på gång.

07.30-09.00 äter de gröt till frukost. Tiden beror på vilken dag i veckan och hur tidigt de vaknar.
De äter frukost utan kläder för att spara in lite på tvätt. Så efter frukost får de kläder på sig, tänder borstas osv. Därefter brukar de sova en stund.

11.00-12.00 är det dags för lunch, oftast blir det halv tolv men kan variera lite. Till lunch brukar det bli mat som jag gjort. De äter oftast fyra iskuber var och sedan ett par kuber av frukt efteråt.
När mellanmålet blir beror på hur bra de åt till lunch, men oftast:

13.15 mellanmål bestående av en flaska ersättning. Det brukar inte gå i så mycket men jag gör 180ml vatten för att säkra att de blir mätta.
När mellanmålet är i brukar det vara dags att hämta lilleman på förskolan, de dagar han går där, så då brukar de sova en stund i vagnen. Dagar det inte är storm brukar vi vara ute och leka tills att de vaknar.

16.30-17.00 äter de middag, oftast samtidigt som vi äter. De äter då lika mycket som till lunch.

18.30-19.00 äter de igen, den ena äter gröt eller ersättning och den andra får välling. Malwa vägrar välling så då blir det på det viset.
Därefter är de så pass trötta att de brukar somna omgående.

Detta är dock bara de dagar det flyter på som det ska. Idag t ex. har det inte alls varit som det brukar. Malwa vaknade kring 05.00 och båda var uppe och fick gröt innan sju. Mellan halv åtta och åtta sov de middag första gången och har inte somnat igen förrän nu. Dagen är alltså helt upp och ner vilket antagligen innebär att de inte somnar förrän sent ikväll.

Antagligen kommer någon av oss få ta en promenad i regnrusket som råder för att de ska få till en ordentlig vila.

Jag längtar till att tänderna är framme och vi återigen får en lite lugnare period.
På jobbet i onsdags när jag väntade på kaffemaskinen såg jag mig själv i metallfärgade delen av maskinen. Jag insåg hur tiden med tvillingar har satt sitt spår, hur mörka ringar jag har under ögonen. Jag hoppas att de kan försvinna igen då tiden med mer sömn kommer. Så tackar jag gudarna för smink som kan täcka det de dagar det känns extra tufft.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar