torsdag 16 maj 2013

Vecka 37 (36+2)

Igår var vi på östra igen för en "sista" kontroll.
Bebis nummer ett ligger med huvudet nedåt så snitt blir inte första alternativet. Det glädjer mig.
Viktuppskattningen för bebisarna är nu ca 2,5kg. De har bra med fostervatten och flödet i navelsträngen är bra. Det leder till att bebisarna får stanna ett tag till.

Jag fick information om att det blir regelbundna CTG-kontroller om de inte behagar komma innan vecka 38 (om två veckor). Det innebär att jag får åka till östra två gånger i veckan för att lyssna på deras hjärtan. Läkaren sa att det i bästa fall tar ca 20 min per barn. Då får de inte röra på sig allt för mycket, för att kunna få en ordentlig kurva över deras hjärtljud. Man får inte åka därifrån förrän man är godkänd.

Övrig information är att jag ska föda på spec. Förlossningen på östra, ingen nyhet. Läkaren frågade om jag blivit informerad om antalet personal som kommer finnas inne när det är dags.
Jag visste sedan tidigare att det är många men exakt till antal visste jag inte.
Hon meddelade då att, eftersom det är så långt gånget och allt ser bra ut, så kommer det att vara ungefär åtta personer inne på rummet. Detta så länge det fungerar som det ska.
Det är skönt att ha ett hum om hur många det faktiskt rör sig om. När lilleman föddes tror jag att det var tre personal (varav en student) så skillnaden är ganska stor.

Vi var också till kommunhuset och skrev papper för faderskap igår. Detta måste göras då vi inte är gifta jag och min sambo. Man kan välja att göra det när barnen är födda men det känns som att det är skönt att ha avklarat innan.

Alla som läser får gärna hålla tummarna för att bebisarna kommer inom kort, de har blivit godkända av läkarna nu så de får anlända precis när de vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar