måndag 29 april 2013

Kladdkaka

Som sagt, när jag har tråkigt så har jag en tendens att börja baka.
Jag har alltid gjort kladdkaka men förr blev den ofta för torr och tråkig i konsistens. Jag var lite ute efter kladdigheten i köpt kladdkaka.

Så en dag snubblade jag över ett recept som är enkelt och man får den perfekta kakan. En gång har jag misslyckats, då glömde jag bort kakan och den blev för torr.

Recept

2 ägg
2,5 dl socker
1 dl mjöl
100g smält smör
2 tsk vaniljsocker
4 msk kako
1/2 tsk salt

Ställ ugnen på 175C.
Börja med att vispa ägg och socker poröst.
Blanda därefter i resten av ingredienserna. Blanda försiktigt så att smeten inte blir luftig, då blir kakan torr.
Häll smeten i en brödad form. För att kakan ska få det lilla extra, använd kokos istället för ströbröd.

Receptet säger att kakan ska vara inne i 15-20 minuter. Jag tar ut den efter 17-18 minuter för att få den perfekta kladdigheten.



1 kommentar:

  1. Gör alltid kladdkakan i micron, blir så gott som aldrig torr eftersom micron stänger av sig :)

    SvaraRadera